Fordította: Dr Gábor Fruzsina homeopátiás gyógyszerész
Svéd kutatók végeztek felmérést [1], amelynek során arra voltak kíváncsiak, Európában hol és hogyan tanítják a homeopátiát a egyetemi diákoknak, valamint a kurzusok akkreditációja mennyire befolyásolja a tanfolyamok ismertségét és elfogadottságát.
A kutatók abból indultak ki, hogy a betegek használnak komplementer és alternatív gyógymódokat, és ahhoz, hogy az orvos képes legyen a betegekkel ezen gyógymódokról biztonsággal konzultálni és felvilágosítást adni, szükség van arra, hogy ezeket az egyetemen oktassák.
2008-ban kérdőíves felmérést végeztek a jelenleg is folyó, egyetemi homeopátiás képzésekről. Az ismert 153 tanfolyam közül 85 esetében válaszoltak a kérdőívre. A fennmaradó tanfolyamokról az egyetemek honlapjáról szereztek tudomást a kutatók. Az analízis során csak a kérdőívvel gyűjtött adatokat elemezték.
Az átlagosan 3,6 évig (részidős óraszámban) tartó kurzusokon átlagosan 47 diák vett részt, a felmérés idején 6500 résztvevő tanult. 21 ezer hallgató vizsgázott a 153 ismert európai homeopátiás kurzuson.
A 85 homeopátiás tanfolyam többségében az orvosi képzés részét képezte (N = 48).
A komplementer és alternatív gyógymódok oktatásának átlagos óraszáma 992, ebből 555 óra (56%) homeopátiás képzés. 5 tanfolyamból 4 akkreditált vagy regisztrált. A regisztrált/akkreditált képzések hosszabb ideig tartottak (átlagosan 7 hónappal), és szignifikánsan több óraszámot jelentettek (a különbség átlagosan 167 óra volt).
A nagy elemszámú vizsgálatból megállapítható, hogy a homeopátia egyetemi oktatása heterogén Európában.
Forrás
- Viksveen P, Steinsbekk A. Undergraduate homeopathy education in Europe and the influence of accreditation. Homeopathy 2011 Oct;100(4):253-8.
- [1] http://www.homeopathyjournal.net/article/S1475-4916(11)00058-0/abstract