Viksveen P, Steinsbekk A.: Undergraduate homeopathy education in Europe and the influence of accreditation. Homeopathy. 2011 Oct;100(4):253-8.
Fordította: Dr Gábor Fruzsina
Svéd kutatók végeztek felmérést, amelynek során arra voltak kíváncsiak, hogy Európában hol és hogyan tanítják a homeopátiát a egyetemi diákoknak, és az, hogy a kurzusok akkreditációja mennyire befolyásolja a tanfolyamok ismertségét és elfogadottságát.
Kiindulásuk az volt, a betegek használják a komplementer és alternatív gyógymódokat, és ahhoz, hogy az orvos képes legyen a betegekkel ezen gyógymódokról biztonsággal konzultálni és felvilágosítást adni, ahhoz szükség van arra, hogy ezeket az egyetemen oktassák.
2008-ban osztottak szét egy kérdőívet, a jelenleg is folyó, egyetemi homeopátiás képzésekről. Az ismert 153 tanfolyam közül 145-ről érkeztek adatok, mégpedig 85 (55.6%) esetében válaszoltak a kérdőívre, a fennmaradó tanfolyamokról a honlapjukról szereztek tudomást. Az analízis során csak a kérdőívvel gyűjtött adatokat elemezték.
A kurzusokon átlagosan 47 diák vett részt, és általában 3,6 évig tartottak, mégpedig részmunkaidős óraszámban.
6500 résztvevő tanult a felméréskor és 21,000 hallgató vizsgázott a 153 ismert európai homeopátiás kurzusokon. A 85 tanfolyamból a legtöbb része volt az orvosi képzésnek (N = 48).
A komplementer és alternatív gyógymódok oktatásának átlagos óraszáma 992 volt, amelyből 555 volt homeopátia. 5 tanfolyamból 4 volt akkreditált vagy regisztráltak. Azok a tanfolyamok, amelyeket regisztráltak vagy akkreditáltak, azok hosszabb ideig tartottak (átlagosan 0.6 év, 95%CI 0.0-1.2, P = 0.040), és szignifikánsan több óraszámot jelentettek (a különbség átlagosan 167 óra volt, 95%CI 7-327, P = 0.041).
Megállapították a nagyon meggyőző számok mellett (6500 résztvevő tanult a felméréskor és 21,000 hallgató vizsgázott a 153 ismert európai homeopátiás kurzusokon) azt is, hogy a homeopátia egyetemi oktatása heterogén Európában.